kalam pembuka bicara

Saturday, July 31, 2010

kesibukan dalam kelapangan..???

Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah dan bersyukur ke hadrat ilahi di atas limpah rahmatNya dapat lah ana meluangkan masa di teratak maya ini...erm,,,sedar tak sedar ana dah 5 minggu di bumi kuantan ni dan 4 minggu sudah berkuliah..,walaupun kelas dari pagi hingga ke petang,ana tidak sedikit pun terasa berat untuk pergi kerana pertama sekali...semua subjek sem ni best2 belaka..huhu,dari aqidah islam,fiqh ibadah,tahfiz,pengajian malaysia,pengajian islam dan tidak lupa juga english boleh dikatakan semua lecturer2 ini boleh dikatakan ceria dan gembira..tu yang rasa berkobar2 nak masuk ke kelas...

Alhamdulillah,keadaan di sini memang dititik beratkan dari etika pemakaiannya,pergaulan dan paling peting disini adalah menjaga waktu solat..(mmg tenang hati)...boleh dikatakan setiap ptg akan ada suara2 berkumandang membacakan hadith2 dan dalil2 mengenai solat ini dari bilik PA ..(so sape yg kat padang ke,mana2 yg tgh dok lepak lg..tak faham2 ke)...hehe.

kalau orang kata subjek apa yg paling best..ana mesti pilih subjek aqidah islam..MENGAPA..??..huhu..firstly,tentang lecturernya,ustaz nazri...,ustaz nazri ni kalau dia mengajar mesti dia akan selitkan unsur2 lawak jenakanya..dan dia paling suka kaitkan2 bende2 yg kalau ikut logik mmg btol..tp ia boleh membuatkan ana ketawa..dan keduanya..ustaz nazri suka sangat bercerita...dah nama subjek aqidah..ia lebih memerlukan kepada kemahiran kita untuk berfikir..erm,,dan ketiga,ustaz ni mmg comel..huhu,dgn ketinggian yg agak sedang2,ditambah lg dgn saiz badan sedikit berisi,,dan paling utama..PIPInya..huhu tembam,membuat ana teringat kanak2(ana ni mmg sukakn kanak2)..huhu..mmg cute..maaf ustaz..!!(takut ustaz terbaca plk..hehe).,dan alhamdulillah,ana jarang miss kuliah maghribnya di masjid,ustaz nazri ni kalau dia berceramah mmg tak boring..apa yg ana lihat jemaah2 lain..tiada seorang pn yg menunjukan muka ngantuknya..

Dan disaat menghampiri minggu ke 5..maka bertimbun2 lah assgment2 yg perlu dihantar pada waktu dan tarikh yg telah ditetapkan..ada 6 assgment yg perlu dibereskan di antaranya :

1-Fiqh Ibadah
Tajuk : 1-Solat(umum)-assgment
2-Solat Jumaat(khusus)-present

2-Aqidah Islam
Tajuk : Beriman dengan hari akhirat :-pengkhususan tentang keadaan di padang masyar

3-Pengajian Kritis dan Kreatif(PKK)
Tugasan : kena buat persembahan samada lakonan,nyanyian atau sebagainya janji kena dengan subjek..huhu

4-English
Tugasan : Lakonan-kena lakon babak dlm cerita P ramlee dalam bahasa inggeris..

5-Pengajian Islam
Tajuk : gejala hubungan songsang..kene present nnt...

6-Tahfiz
Tugasan : kena huraikan dan tafsir surah Al-Ma'un dengan terperinci..

dengan assgment yg tak bnyak mana...erm,,boleh lah ana goyang2 kaki walaupun hati dah runsing memikir kerja mana perlu di dahulukan..ini kerana dateline kesemua subjek2 ini adalah pada waktu yg boleh dikatan hampir..

Alhamdulilah..dalam keadaan mcm ni pn..ana sempat melibatkan diri dengan persatuan2 kolej diantaranya Gerakan Mahasiswa Prihatin Kipsas (GEMPAK) dan Akademi Fasilitator (AFS)..
Persatuan GEMPAK ini menfocuskan matlamat mereka kepada Insan2 yg kurang bernasib baik samada didalam kolej dan diluar kolej termasuklah orang2 awam..ini yg menyebabkan ana berminat sgt menyertai persatuan ini..dan AFS.,dah memang dari dulu lagi berminat nak jadi 'abg' fasi..huhu,alhamdulillah,skrng ni ana sedang mengikuti asas-asas untuk menjadi seorang fasilitator..huhu,lepas ni boleh melibatkan diri dalam kegiatan2 fasilitator ni..hehe.

Di samping itu juga ana cuba berjinak2 dalam dunia tarannum ni..nak kate ada basic.,hehe.mmg KO la..tp ana mmg berminat nak belajar..alhamdulillah...Allah itu Maha Pemurah..Dia mempermudahkan segalanya untuk ana...Asyukura Ya Rabbi...dan yg mengajar tarannum adalah ustazah raudhah ..ustazah ni mmg baik sgt..dia tak kisah siapa pn yg hadir..dari yg tak reti bertarannum hingga yg ade basic..Ustazah tidak membezakan sesiapa sahaja anak muridnya..huhu..

erm..so ni la sedikit sebanyak yg ana dapat kongsi bersama2 dengan teman..insyaAllah..jikalau ana mempunyai waktu dan kelapangan..ana akan update blog ini dari semasa ke semasa..

5 comments:

atikahtarmizi said...

Salam.
di lihat dari penulisan enta ni, ana dah buat analisis. ianya jelas menunjukkan bahawa enta happy dgn kehidupan skrg + boleh nampak inilah yg enta mahukan dari dulu.

semoga berjaya.

p/s- dah abis ke stok msg best2? hehehe..

Seindah CiptaanNya said...

wa'alaikumussalam ya ukhti,
Alhamdulillah...ana bersyukur pada Allah setelah ana melalui dugaanNya..ana dapat menemui isi tersirat dlm segala msalah..huhu,enti siap buat analisis...bahye ni,hehe..tp ini lah sebenarnya yg kena dgn jiwa ana(Allah yg lebih mengetahui)..hati ana mmg tenang kat sini,ana pn terkejut jgk psl pakcik ana kata,dia dah nmpk sbnrnya ana mmg tak de jiwa dgn jurusan sebelum ni...alhamdulillah,ana bersyukur sgt dikurniakan org2 yg faham dengan keadaan ana...papepn syukran ya ukhti...

p/s-ada lg,tp tak byk da..huhu...xpe nnt ana cari lg..coz ana pn nak wat koleksi jg..hehe

atikahtarmizi said...

ade betol la jugak analisis ana tu. (xnk kalah)
hee..

Seindah CiptaanNya said...

huhu...sohih..!!

atikahtarmizi said...

=p

Post a Comment