kalam pembuka bicara

Thursday, March 24, 2011

Renungan..


alhamdulillah....sedar tak sedar sem 2 ni dah hampir ke penghujungnya..segala pahit manis sepanjang berada di sem ni akan dijadikan iktibar dan kenangan yg indah tersemat di hati..
erm...subjek yg paling menarik pada sem ini adalah....Institusi Kekeluargaan Islam dan pensyarahnya adalah Ustaz Nazri Bin Mat Zin....huhu..best2,...teringat pulak cerite yg ustaz smpkan semasa kuliahnya mengenai perkahwinan ini...dan ia masing tergiang2 sampai la ke hari ini....

al kisah..

suatu hari ustaz pergi ke surau seperti biase...dan selepas solat,semasa menuju pulang ke rumah..seorang menegur ustaz dan bertanyakan khabar...bermula topik perbualan antara ustaz dan sahabatnya itu...dan sahabatnya itu berkata pada ustaz..."erm...orang muda2 ni yang pergi mesir ni asal pergi mesir je nak kahwin..pergi sane je mesti nak kahwin...pergi je belajar kat timur tengah,balik2 je dah kahwin....dah gatal sangat ke diorng tu..???.."..huhu,agak pedih gak telinga ustaz tu kerana ustaz nazri juga berkahwin semasa pada usia yg muda dan jodohnya adalah pelajar yg belajar disana...mudah je jawapan ustaz..."memangla..orang2 yg pergi belajar kat sane nk kahwin pasal mereka itu belajar agama...belajar hukum hakam...faham mengenai ikhtilat..sebab tu mereka nk kahwin..nak jage diri dari makisat..jage hati ,cuba tengok pergi belajar dekat london ke,ireland ke or mane2 negara barat...jarang yg nak berkahwin..sebab mereka tak belajar agama..belajar subjek2 yg tidak berkaitan dengan agama.."...fuhhh...terdiam je org tu..tak terkate ape2...(lebih kurang ceritanya begini..kisah benar)

kesimpulannya..orang yg belajar agama,memahaminya dan mengamalkan dalam kehidupan seharian..mereka mahu menjaga hati agar tidak dikotori dengan dosa2 dan segala yg boleh merosak hati..ini kerana HATI adalah TEMPAT JATUHNYA PANDANGAN ALLAH..Allahuakbar3x....pengalaman ku sendiri bila bertanyakan pada org yg belajar lebih kepada akademik yg tidak berkaitan dengan agama...'bila nak kahwin?,dah ade jodoh dah ke..??'
ini jawapan yg popular ku terima 'eh..taknak la fikir bende ni dulu..tak smp masenye lg...'
huhu,persoalannya smp BILA..??...jujurlah pada tuhan..pernah tak bila sesorang yg 'handsome,kacak,ayu,jelita or sbgnya lalu didepan anda or anda ternampak mereka..tidak terdetikkah pada hati..''oh,cantiknya...lawanya..wahhh kacaknya...handsome jgk mamat tu,terbaik la minah tu...or sbgnya''...tidakkah kita terfikir bahawa ia sedikit sebanyak membuat hati kita gelap..di sinilah peranan musuh kita iaitu SYAITAN akan cuba merosakkan diri kita...Yg JAHAT adalah MANUSIA itu SENDIRI..Syaitan hanyalah berperanan sebagai PENDORONG manusia...mesti kita pernah mengalaminya...bila melakukan sesuatu kesilapan...ayat yg paling popular...'eh setan ni..kacau aku pulak' 'ni setan punyer keje la ni..kalau tak aku tak jd begini'...haha...sape sebenarnya perosak DIRI..kalau tidak DIRI SENDIRI jg..

pernah tak KITA fikir..sape yg memulakan perkara itu..pernah tak sebelum melakukan sesuatu kita minta PERTOLONGAN dari ALLAH..???...manusia hanya meminta pabila ia terSEPIT,..!!
bila dalam kesusahan.Betul tak..???

dan yang peting disini adalah PENTING adalah,sehebat mana manusia itu gah dengan PhDnya,Master..tapi kalau kehidupanya tidak bersandarkan dgn ISLAM..boleh dikatekan..buangje sijil2 tu...kerana pabila kita mati,yg dibawa adalah segala amal ibadah kita didunia...bukanlah nak kate dunia tu tak penting..ia pun ada peranannya pada kita...''sesungguhnya pabila kamu mengejar DUNIA,belum tentu AKHIRAT kamu kan dapat,TETAPI pabila kamu mengejar AKHIRAT..PASTI dunia akan datang pada KAMU..!''..

sekian....(muhasabah diri)

~segala kesilapan dan buruk dtg dari diri ana sendiri,dan segala yg baik datang dari Allah s.w.t~

4 comments:

Anonymous said...

menarik...........moga2 kita semua kahwin awal...hehehe

Seindah CiptaanNya said...

erm.sesungguhnya..Allah akan menambahkan dan mencukupkan pada kamu pabila kamu berkahwin...Allah3x...

Maizatul Akmal said...

huhuhuh... sesape nak kwin awal p la jumpe ustaz nazri dulu.. minta nasihat... heee...
menarik2.. sebab tu lah org yg kwin awal ni kebnyak org yg belajar agma.. betul x?mcm kite pye senior bru je sem 3.. da khawin...

Seindah CiptaanNya said...

btol mai....zaman skng pentingkan menjaga adat dan kedudukan...drpd soal agama

Post a Comment