kalam pembuka bicara

Monday, April 8, 2013

Soleh dan Solehah, "Original atau Jadian"


 Akhi : Assalamualaikum Ya ukhti 
Ukhti : Wa'alaikumussalam wbt

Akhi : Salam Ukhwah dari ana,moga sentiasa didalam redhaNya
Ukhti : Syukran Ya akhi.

( 1 jam kemudian )

Akhi : SubhanAllah,cantiknya gambar..sungguh indah ciptaan Allah ( sambil memuji gambar muslimat td di mukabuku)

Ukhti : AllahuAkbar, itu semua milik Allah..
Akhi : Comey tgk mata ukhti ni..beruntung siapa yang dapat memiliki hati ukhti.

Ukhti : (sambil ketawa di dalam hati ) isk,malulah ya akhi..siapalah ana ni jika nk dibandingkan dgn akhi.
Akhi : jangan kata begitu, tak baik..insyaAllah..ada nanti 'si kumbang' yang akan dtg hinggap..hehe

Ukhti : ada-ada saje akhi ni..saje nk kenekan ana la tu..hehe

Lihat, pada awalnya dua orang hamba Allah ini tidak sama sekali kenal satu sama lain, dengan hanya satu titik sentuhan ukhuwah, maka ia menjadikan hubungan antara dua orang manusia ini menjadi mudah untuk didekati.Perkara ini biasa kita lihat di mana-mana tempat khusus di alam maya ini. Dengan berbekalkan 'Full Set Package" yang ada pada si jejaka, maka kuntuman indah yang sepatutnya menjadi duri bagi si lelaki itu tampak halus untuk disentuh oleh kumbang malar ini.


Firman Allah:

Dan Janganlah kamu manghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat.
(al-Isra’:32) 

Mari kita renungan kembali firman Allah ini, Allah telah melarang hambaNya daripada menghampiri zina, 'menghampiri' disini bermaksud..segala apa perlakuan,tindakan serta n perbuatan kita yang menjerumus ke kancah perlakuan zina itu, Allah telah larang sama sekali.Tidak dinafikan bahawa fenomena 'Muka Buku' ini menjadi satu arus pembaharuan dalam dunia serba moden ini dengan ia menjadi pencetus kepada zaman belia ini untuk lebih mudah mendampingi serta berinteraksi sesama yang lain tanpa mengenal siapa dan latar belakangnya. Mengapa artikel pada kali ini lebih menekankan laman sosial 'muka buku' ini daripada laman yang lain,sebenarnya para sahabat sekalian,kebanyakkan faktor-faktor kejadian jenayah ringan dan berat ini berpunca daripada laman sosial inilah. Tanpa kita sedari,  segala maklumat dan gambar dapat orang lain untuk meneliti serta merancang sesuatu untuk satu tindakan yang di luar dugaan.

Berbalik kepada isu yang ingin ditekan, ramai dikalangan manusia didalam laman 'muka buku' ini menggunakan nama atau singkatan nama yang berbeza dan berbagai maksud..tidak salah jika hanya menggunakan singkatan yang mudah difahami serta tidak melanggar etikanya. tapi yang menjadi isu sekarang ini adalah, fenomena 'Soleh dan Solehah' ini menarik minat saya untuk memberi komentar serta teguran. Bukanlah ingin menyalahkan nama baik si Soleh dan solehah itu,tapi ia lebih kepada sikap dan perlakuan yang terdapat pada diri mereka itu. Dengan pelbagai nama yang sekali pandang menggambarkan seolah-olah mereka ini banyak ilmunya,serta di upload pelbagai gambar-gambar yang dapat meyakini serta menarik minat si 'solehah' itu ., Masalah ini timbul bilamana sesetengah individu yang mempunyai bilangan 'friend' yang ramai terdiri daripada muslimat-muslimat yang kebanyakkannya berprofile 'purdah/niqab' serta 'tudung labuh',fenomena ini dapat dilihat didalam ruangan-ruangan ataupun forum-forum yang melibatkan perbincangan serta aktiviti-akitiviti kumpulan diwujudkan.

Memang benar, bilamana kita membawa perwatakan islamik, kita mudah dan senang menjadi perhatian serta boleh menjadi bahan untuk orang lain untuk diperkatakan. Bukan sekadar muslimat sahaja, muslimin juga tidak lari daripada kenyataannya. Cuma yang lebih berat permasalahan ini adalah pergaulan antara mereka ini. Penulisan ini bukanlah berdasarkan sifar cemburu ataupun mengikut hawa nafsu, tapi adalah atas dasar pengalaman sendiri yang berlaku didepan mata ini. Pernah ditegur,pernah di nasihat, tapi dengan berbekalkan ilmu yang mereka ada, serta gambaran seorang kononnya 'ustaz', seolah diri ini tidak langsung dipedulikan, mungkin disebabkan 'profile pic' yang hanya seperti insan biasa,tidak mengambarkan ciri-ciri islamik, mereka mudah untuk menolak pandangan dan teguran yang datang daripada seorang yang ingin perkara yang dianggap remeh. Segala hujah dan nas diberi demi untuk menggapai matmalat yang zahirnya telah lari daripada matlamat asal untuk berdakwah. Perkataan 'tak salah' , 'tidak mengapa' ataupun sebagainya yang mungkin,..makin mudah dilafazkan tanpa rasa takut akan Allah yang Maha Agung.

Cuba kita renungkan, Cuba kita hayati dimana silapnya..muhasabah diri dan teguran pada diri ini dan kalian.


0 comments:

Post a Comment